D&P opdracht Assink lyceum wint 'Best Practice Award'

06-12-2021

Creativiteit in coronatijd. Marieke Willink, docent van het Assink lyceum, moest een alternatieve afsluitende opdracht bedenken voor het vak ‘Ondernemen’, dat onderdeel uitmaakt van het vmbo bovenbouwprofiel Dienstverlening & Producten. 

Leerlingen volgen het vak gedurende 6 weken. In die tijd leren ze met hulp van een door henzelf gezochte lokale zelfstandige wat een ondernemersplan inhoudt. In ‘normale’ jaren wordt dit vak afgesloten op de Needse markt. Door corona kon dit helaas niet en is het idee van de Dragons’ Den opgepakt. 

In Dragons’ Den krijgen beginnende ondernemers die op zoek zijn naar een investeerder, de kans om hun eigen bedrijf te pitchen aan vijf van de meest succesvolle zakenmensen van ons land. Zij hebben hun sporen ruimschoots verdiend en gaan nu hun geld, kennis en ervaring delen met startende ondernemers. 

Iedere leerling kreeg 15 minuten de tijd om zijn of haar verhaal te houden voor een ondernemerspanel. De presentatie maakt ook deel van het eindexamen uit, maar verder was het natuurlijk vrijblijvend. Niemand werd gedwongen om ondernemer te worden en niemand kreeg echt geld van de Dragons. De ideeën die de leerlingen pitchten waren veelzijdig en zeker ook verrassend. Voor de een was het echter niet meer dan een oefening, voor de andere was het wel degelijk een visie op een toekomst als ondernemer. 

Deze bijzondere opdracht werd ook opgemerkt door Het Platform vmbo Dienstverlening & Producten, een organisatie die scholen richting en ruimte biedt bij het implementeren en onderhouden van het beroepsgerichte profiel Dienstverlening & Producten (D&P) in het vmbo. Uit maar liefst 80 inzendingen werd het Assink lyceum de grote winnaar in de categorie ‘Ondernemen'. Andere categorieën waren o.a. Sport, Theater, Goede Doelen en LOB. 

Zie ook het nieuwsartikel dat eerder dit jaar verscheen in het Achterhoek Nieuws

Foto: Daan Bomhof

Dragons Den

Ga terug