Geldinzameling voor het Duchenne Parents Project

15-11-2021

Vrijdag 17 oktober vond de jaarlijkse sponsorloop van het Assink lyceum plaats. Dit jaar liepen de eerste- en tweedejaars leerlingen van de locatie Bouwmeester de longen uit hun lijf voor Team Finnspiration. Team Finnspiration zet zich al jarenlang in om geld in te zamelen voor Duchenne Parents Project.

Ruim € 8.000 euro opgehaald Hoe meer geld er binnen komt, hoe meer onderzoek naar deze spierziekte er mogelijk is. De leerlingen wilden hiervoor hun uiterste best doen en liepen zich het vuur uit de sloffen. Met dank aan alle leerlingen én natuurlijk aan alle sponsoren kunnen we nu melden dat we € 8.361,87 euro kunnen overmaken naar dit prachtige doel! Op de foto laten de leerlingen met de hoogste individuele opbrengst de totaalopbrengst zien van klas 1. Klas 2 heeft daar dus nog ruim 3000 euro bij weten te verdienen. We zijn trots op deze prestatie van de leerlingen en hopen dat het geld mag bijdrage aan een beter en langer leven voor alle kinderen en mannen met Duchenne.

Wat is Duchenne? Als je met Duchenne Spierdystrofie (Duchenne Muscular Dystrophy, DMD) wordt geboren, breken je spieren langzaam af en word je steeds minder sterk. Duchenne komt met name voor bij jongens. Kinderen met Duchenne Spierdystrofie vallen vaak en kunnen niet goed rennen. Rond het 10e levensjaar krijgen de meeste kinderen al problemen met lopen en raken ze afhankelijk van een rolstoel. Ook wordt het steeds moeilijker om de armen te gebruiken. En als de spieren die voor ademhalen nodig zijn te zwak worden, is beademing nodig. Duchenne Spierdystrofie is uiteindelijk fataal omdat ook de hartspier steeds zwakker wordt.

Assinkloop