In de pauze naar buiten!

24-05-2022

Het veld aan de locatie van Brakelstraat van het Assink lyceum wordt steeds verder omgetoverd tot sportveld. Zo stimuleren we leerlingen steeds meer om lekker te gaan bewegen!

Dat bewegen goed is weten we allemaal maar de motivatie en stimulans kunnen een struikelblok zijn. Daarom hebben wij na de meivakantie ervoor gekozen om de pauzes buiten te houden. Leerlingen zijn vrij om te kiezen wat ze willen doen en we proberen als school in te spelen op de behoeftes van leerlingen. Enige tijd geleden hebben we daarom een enquête naar leerlingen uitgedaan om uit te zoeken wat ze graag zouden willen. Inmiddels is er al een heleboel gerealiseerd.

Activiteiten

Het volleybalveld is een groot succes. Zowel leerlingen als docenten spelen met elkaar dagelijks een partijtje volleybal. Of je nou goed kunt volleyballen of dat je een beginner bent maakt niet uit. Iedereen kan meespelen. Daarnaast kan het volleybalveld ook nog eens gebruikt worden voor badminton.

Er zijn twee tafeltennistafels. Het originele spel tafeltennis kan hier op gespeeld worden maar er worden ook allerlei andere varianten gespeeld. Zo kan het bijvoorbeeld ook met andere ballen.
Er is een afspraak gemaakt met hovenier Frank Witbreuk om een basketbalveld te realiseren in de komende weken.

Onze nieuwste aanwinst is onze voetbalboarding. Er stonden al wel goaltjes maar met een boarding is het veld goed gekaderd en geeft het spelen via de boarding een leuk element aan het spel. Samen met een aantal enthousiaste leerlingen is alles op zijn plek gezet en is het veld gebruiksklaar. Daar werd zoals verwacht ook direct dankbaar gebruik van gemaakt.

Maandag 23 mei is het veld symbolisch geopend door twee professionele freestyle voetballers. Zij lieten de gaafste skills zien in een spectaculaire freestyle voetbalshow hebben de leerlingen uitgedaagd voor een panna-duel.

Nut

Naast dat het ontzettend fijn is om in de pauzes buiten te zijn en met elkaar te spelen is het vooral ook heel nuttig. Door te sporten of bewegen houd je namelijk een soort mentale pauze waardoor je daarna weer meer energie hebt en je beter kunt concentreren. Zo krijgt de pauze de functie “opladen” waarvoor het natuurlijk ook is bedoeld!

Voetbalboarding