In Tubantia: TikTok of tafeltennis in de pauze?

08-02-2022

Assink lyceum gaat voor vignet Gezonde School en leerlingen doen mee. Wat doe je als scholieren in de pauze binnen massaal op hun telefoon zitten te staren? Dan verzin je een leuker alternatief. Sportdocent Patrick Noordink daagt de leerlingen van het Assink lyceum uit. „Dit is toch veel gezonder?”

Leerlingen van het Assink lyceum aan de Van Brakelstraat kunnen in de pauze buiten sporten. Het grasveld aan de achterzijde van deze school voor vmbo-leerlingen wordt omgetoverd tot sportveld. En wat voor een. Scholieren kunnen er basketballen, volleyballen, voetballen, badmintonnen, frisbeeën en tafeltennissen. De verandering is groot, want nu zitten de kinderen in de pauze nog binnen. En daar komt dankzij Noordink binnenkort dus verandering in.

1,5 meter in de kantine?
Hij wil dat zijn leerlingen in het voorjaar naar buiten gaan. „Buiten sporten is veel gezonder dan binnen op de smartphone kijken. Vorig voorjaar hebben we dat ook al gedaan”, zegt Noordink, die het initiatief nam het grasveld voor sportactiviteiten te benutten. Samen met de andere sportdocenten Serhat Sakru en Carmen Oosting legde hij dat plan voor aan de schoolleiding.

Het idee ontstond een jaar geleden al. Dit hele plan kan niet los van corona worden gezien. Patrick Noordink: „Corona heeft ons gedwongen naar buiten te gaan. De kantine zit vol als de klassen pauze hebben. 1,5 meter uit elkaar blijven is dan onmogelijk. Op deze locatie van het Assink lyceum zitten 450 leerlingen. Maar ook op het schoolplein is het vol als iedereen naar buiten gaat.”

Tijdens de coronapandemie stelde hij voor het grasveld aan de achterkant van de school te benutten. Niet om daar op het gras te gaan luieren, maar om te sporten. „Daar zijn we vorig jaar direct al mee begonnen. De scholieren konden volleyballen en voetballen. Het was ook leuk dat regelmatig docenten meededen. De wiskundeleraar bijvoorbeeld sloeg dan een balletje mee met zijn leerlingen”, zegt Noordink.

Gezonde School
Nu krijgt het sportveldje nog meer gestalte. Want Noordink heeft ook baskets geplaatst en weerbestendige tafeltennistafels. De school aan de Van Brakelstraat hoefde die niet te kopen. „De baskets en tafeltennistafels komen van de locatie van het Assink lyceum in Neede, die inmiddels gesloten is. Ik ben er met de aanhanger naartoe gereden om ze op te halen”, zegt Noordink. In Haaksbergen krijgen ze een tweede leven. Met de realisatie van het sportveld wordt het Assink lyceum aan de Van Brakelstraat ook een Gezonde School. Dat is een vignet voor scholen, die werk maken van een gezonde leefstijl binnen en buiten de schoolmuren. „Het schoolplein hier is rookvrij en in de kantine wordt gezonde voeding verkocht. Het vignet Gezonde School willen we binnenhalen”, zegt Noordink.

Laatste aanpassingen
Als volgende maand het kwik weer stijgt en de zon zich vaker laat zien, dan gaan de VMBO-leerlingen veel vaker naar buiten. Dat weet Noordink zeker. Vanaf het voorjaar wordt er dan weer volop gesport in de pauzes. Maar het veldje bestaat niet alleen uit gras. Er is ook een deel betegeld met stoeptegels. Ideaal om op te basketballen, zou je denken. Maar er staan ook enkele palen op, die een kunstuiting moeten voorstellen. Ze zijn een sta-in-de-weg voor de sportactiviteiten. Noordink ziet ze het liefst verdwijnen. Hij wil uitzoeken of dat mogelijk is. „Dan kan er op het betegelde deel gebasketbald worden. Partijtjes drie tegen drie.”

Artikel verschenen in de Tubantia op 8 februari 2022. Foto: Emiel Muijderman.

Gezonde School Van Brakelstraat