ISK-leerlingen bezig met thema ‘herfst’ en Halloween

26-10-2022

Vorige week hebben de Oekraïense leerlingen van de ISK (Internationale Schakelklas) in Neede een fantastische lesweek gehad met de 'herfst' als thema. Ze hebben prachtige pompoenen gemaakt, waarbij ze moesten boren, snijden en kleuren.

De leerlingen hebben een mooie wandeling gemaakt, gesproken over de herfst en natuurlijk de woordenschat vergroot. Het thema werd inzichtelijk gemaakt door het gebruik van hoofd, hart en handen. Een leuke afwisseling van lessen Burgerschapsvorming, waaraan de leerlingen enthousiast meededen!

Schooldag
De Oekraïense leerlingen krijgen in Neede les in Nederlands, Engels, wiskunde, sport en muziek. Een deel van de lessen is in het Oekraïens. Een klein team van enthousiaste docenten staat elke dag voor ze klaar om ze te helpen de weg te vinden in hun nieuwe school- en leefomgeving. Omdat het belangrijk is om in verbinding te blijven met het thuisland Oekraïne, wordt het contact met de docenten en het onderwijs in Oekraïne in stand gehouden.  Een lesdag op de ISK duurt van 09.00 tot 14.00 uur.

Ontstaan ISK in Neede
In de gemeentes Lochem, Berkelland en Haaksbergen worden momenteel al bijna vijftig Oekraïense vluchtelingen opgevangen in de leeftijd 12-18 jaar. Zij moeten natuurlijk zo snel mogelijk naar school kunnen gaan. De drie gemeentes hebben het bestuur van Portuur gevraagd om voor hen een onderwijsaanbod op te zetten, een zogeheten Internationale Schakelklas (ISK). De gemeente Berkelland heeft daarvoor de voormalige Assink locatie aan de Julianastraat in Neede beschikbaar gesteld. Portuur heeft gehoor gegeven aan het verzoek van de gemeentes, mede omdat er regionaal geen ISK is in het voedingsgebied van Portuur en de leerlingen ver zouden moeten reizen.

ISK