Portret schilderen gesneuvelde militair

20-03-2023

Leerlingen van de locatie Parallelweg die dit schooljaar eindexamen doen, doen een bijzonder project voor beeldende vorming. Leerlingen schilderen een portret van een militair die gesneuveld is tijdens de bevrijding en begraven ligt in Holten. Leerlingen krijgen hiervoor les van een kunstschilder. Twee bestuursleden van de stichting Holten War Cemetery kwamen langs om de vorderingen te bekijken.

De portretten worden uiteindelijk tentoongesteld in het infocentrum bij de begraafplaats. Tijdens de dodenherdenking op 4 mei worden de portretten geplaatst bij de graven. Jaarlijks trekt de dodenherdenking in Holten ruim 5000 bezoekers. Het is van groot belang dat de huidige jeugd meer wordt betrokken bij deze herdenkingen. We mogen nooit vergeten wat er gebeurd is en waarom deze jonge mannen hun leven gaven voor onze vrijheid. Ook voor de nog levende veteranen en hun familieleden die aanwezig zullen zijn bij de herdenking, is het mooi om te ervaren dat ze nog steeds gewaardeerd en gerespecteerd worden voor wat ze gedaan hebben. Dit zien de bestuursleden van de stichting ook en zijn daarom zeer blij met dit initiatief.

Holten War Cemetary5