Samen naar de film

14-04-2022

Een bijzondere samenwerking in Haaksbergen. Op woensdag 20 april en donderdag 21 april bezoeken de leerlingen van het Assink lyceum Bouwmeester onderbouw een film in het Theater de Kappen. Meer dan 500 leerlingen bekijken dan de film Oorlogswinter of Mijn beste vriendin Anne Frank. Na afloop wordt hen door Menotti en het Assink lyceum een ijsje aangeboden. Daarnaast ontvangen de leerlingen en herdenkingsspeldje.

Hoe dit alles tot stand kwam, vertelt Linda Kloppenburg, docente Duits. Een bijzondere samenwerking, volgens de docente. Ik vind het fantastisch dat de Rotary Haaksbergen wat voor de jeugd in Haaksbergen wil betekenen. Al met 75 jaar vrijheid hadden we contact, maar zoals we allemaal weten, konden die activiteiten niet door gaan. Gelukkig bleek in januari dat de Coronamaatregelen zouden afnemen. De Rotary wilde graag bijdragen aan een educatieve activiteit voor de jeugd in Haaksbergen.

Natuurlijk werd snel de link gelegd met mijn werk. Hoe bijzonder zou het, na twee Coronajaren, zijn dat we weer wat leuks voor de leerlingen kunnen organiseren. Onze leerlingen verdienen het om ook weer samen activiteiten te ondernemen. En niet alleen leuk, maar ook leerzaam. Dat het onderwerp zo actueel zou zijn, konden wij bij de start van het project nog niet vermoeden.

De komende week wordt er op school aandacht besteed aan het thema Vrijheid in Verbondenheid.
Dit is ook het jaarthema van de 4 mei herdenking, Aan deze herdenking, dragen ook onze leerlingen en de leerlingen uit Ahaus hun steentje bij.

En zo is de cirkel rond, lacht de docente. Mooi om te zien, dat de Rotary Haaksbergen, Theater de Kappen, het Assink lyceum, Menotti en de Stichting Herdenking en Vrijheid de handen in een slaan om de jeugd te betrekken bij dit belangrijke onderwerp.

Fakkel