Studiereis vwo-plus leerlingen Horn Bad Meinberg

28-03-2023

Op woensdag 15 maart vertrokken de vwo-plus leerlingen uit leerjaar 2 vanaf station Enschede naar het Duitse Horn Bad Meinberg om daar de leerlingen van de Sekundarschule Horn Bad Meinberg te bezoeken.

Afgelopen schooljaar hebben de leerlingen elkaar leren kennen via eTwinning, een online platform waar leraren en leerlingen uit verschillende Europese landen kunnen leren van en met elkaar.

Project My Daily Life

Vorig schooljaar hebben de leerlingen, samen met de leerlingen van de Sekundarschule Horn Bad Meinberg en leerlingen van de Franse school Albert Debeyre, gewerkt aan het project My Daily Life en elkaar inzichten gegeven in het dagelijks leven van elkaar. We hebben nu de verschillen en overeenkomsten in het echt mogen ontdekken: zo begonnen de Duitse lessen al om 07.30 uur 's ochtends. Net zoals in Frankrijk is het in Duitsland heel gewoon dat je gaat staan voordat de les begint en de docent begroet met een goedemorgen.

Verslag studiereis

Na aankomst werden we opgewacht op het station door alle Duitse leerlingen en docenten. Samen liepen we naar school waar we werden toegesproken door de directie. Er volgde een gezellige bowlingmiddag in Paderborn en de avond werd afgesloten met pizza in de jeugdherberg.

Op donderdagochtend mochten we verschillende lessen bijwonen, zoals techniek, koken, aardrijkskunde, Duits en Engels. Na een het gezamenlijke middageten in de kantine gingen we met de bus naar het Hermannsdenkmal om iets te leren over de Varusschlacht tussen de Romeinen en de Germanen. In de stad Detmold hadden we even vrije tijd en kon er geshopt worden. Daarna gingen onze leerlingen met de Duitse leerlingen mee naar huis en samen een activiteit doen om elkaar nog beter te leren kennen. 's Avonds werd er gezorgd voor echte Duitse Bratwurst en de dag werd afgesloten met een feest op school.

Op vrijdagochtend, 17 maart, werden we door de Duitse leerlingen bij de jeugdherberg opgehaald. Op school werkten de Duitse en Nederlandse leerlingen samen aan een puzzelwand. Toen het tijd was om weer richting trein te gaan, volgde er nog een foto en werd er afscheid genomen op het station. Met heel veel mooie ervaringen rijker kijken we terug op een geslaagd bezoek aan Horn Bad Meinberg.

Reactie Mieke Lansink uit 2GVPlus2: 'Ik vond het heel erg leuk in Duitsland en ben veel te weten gekomen over de Duitse cultuur. Je hoeft niet dezelfde taal te spreken om elkaar beter te leren kennen. Het was een supergave ervaring en ik heb veel geleerd over de manier van lesgeven en de Duitse school.'

IMG 20230316 191228487