Terugblik Assink College Tour met Eus

24-11-2022

Woensdagavond 23 november was Özcan Akyol (ook bekend als Eus) te gast op onze thema-avond die in het teken van lezen stond. Onze ouderraad heeft samen met het Assink lyceum deze avond georganiseerd met als doel het lezen meer onder de aandacht te brengen.

In gesprekken met leerlingen, ouders en medewerkers is ingegaan op het thema met als onderliggende vraag “Hoe krijgen we de leerlingen weer enthousiast voor het lezen”. Eus leidde in door te vertellen hoe hij in zijn kindertijd heeft ervaren hoe moeilijk het is te handelen en te bewegen in een maatschappij die je niet goed begrijpt. In zijn geval lag de oorzaak in cultuurverschillen. Zo werd in zijn familie Sinterklaas niet goed begrepen, vertelde hij. Vreemde man met nepbaard die met paard en al door de schoorsteen naar binnen komt. Schoenen niet uitdoet en wie weet daarbij het huis of de inventaris ook nog eens beschadigt. Dan kun je de schoen maar beter buiten zetten ook al is het gevolg dan dat de schoen in de ochtend helemaal nat geregend kan zijn.

Een humoristische inleiding door Eus waarin hij betoogt dat door veel te lezen je beter in staat bent te begrijpen wat er gaande is in de maatschappij waarin je je beweegt. Termen als functioneel analfabeet en dieplezen werden door hem gebruikt om de deelnemers aan tafel te bevragen op het thema lezen.

Zijn we bezorgd dat er te weinig wordt gelezen? Ja, een beetje wel. Een van de redenen voor deze avond en het vormgeven van leesbeleid binnen ons Talentgericht Onderwijs. Maar we zien het ook positief. De jeugd ontwikkelt zich in de samenleving waarin zij gaan participeren en vinden in algemene zin hun weg daarin. Wat dat betreft ook vertrouwen in de toekomst.

Als school hebben we mede de taak de leerlingen te leren het blikveld te verruimen. Veel lezen helpt daarbij en is daarom van groot belang. Door veel te lezen leer je jezelf goed kennen en ben je beter in staat positie in te nemen.

Het was een inspirerende avond waarin Eus aan het woord is geweest maar zeker ook de leerlingen ouders en leraren.

Als school zetten we in op het hervinden van enthousiasme voor het lezen door uitvoering te geven aan leesbeleid. De ouders die hebben deelgenomen aan de gesprekken gaven aan dat zij zich hier ook voor inzetten. Duidelijk is geworden dat leraren, ouders en leeringen een grote uitdaging hebben waarbij er kans op succes is als we samen de schouders eronder zetten.

De ouderraad en de school kijken terug op een inspirerende en humoristische avond als startsein voor het leesbeleid binnen Talentgericht Onderwijs.

Monique Leferink (leraar Nederlands)
​​​​​​​Ruud te Marvelde (teamleider havo 4 en havo 5)

Thumbnail 6Dda8484 B873 4799 A933 7E5091bed5f2