VWO-plus bezoek aan Franse school

01-12-2022

Eind november zijn de leerlingen Reamon Lubbers en Artemis Clark samen met de docenten Lea Meijnen en Marlies Mäkelburg, in het kader van VWO-plus internationalisering, voor een uitwisseling naar Frankrijk geweest. Hieronder lees je het verslag van deze bijzondere ervaring!

Bezoek stad Lille en hartelijk ontvangst op school

Na aankomst hebben we de mooie stad Lille bekeken. In het reuzenrad kregen we een goed beeld van de stad. Op donderdagochtend werden we hartelijk ontvangen door mevrouw Barry, docente Frans, en de directeur meneer Horgnies van het collège Albert Debeyre. Er stonden heerlijke verse croissants en chocoladebroodjes voor ons klaar. De school Albert Debeyre telt ca. 400 leerlingen in de leeftijd van 11 tot 15 jaar en ca. 30 docenten, vergelijkbaar met de Bouwmeester onderbouw.

Artemis en Reamon maakten kennis met hun Franse medeleerlingen Axelle en Achille en begonnen donderdag al om 08.00 uur met een les Duits, gevolgd door een les natuur- en scheikunde.
Lea Meijnen en Marlies Mäkelburg kregen ondertussen een uitgebreide uitleg over het Franse schoolsysteem en we konden de Franse docenten ook over ons schoolsysteem vertellen en de verschillen en overeenkomsten bespreken.

Na de middagpauze, waar we samen met de Franse leerlingen en docenten in de kantine een warme maaltijd aten, woonden we de repetitie voor het koor bij. Na uit volle borst “bad romance” van Lady Gaga te hebben meegezongen konden we er weer tegenaan en volgden we 's middags lessen geschiedenis, aardrijkskunde, Frans, muziek en Spaans. Na een lange lesdag gingen Artemis en Reamon om 16.30 uur met hun Franse vrienden mee naar huis om daar samen te eten en elkaar beter te leren kennen.

Facts over het Franse schoolsysteem

• De directeur en de conciërge wonen in het schoolgebouw. De directeur vertelde ons dat dit overal in Franrijk zo is.
  • Pas na hun 15e jaar kiezen leerling het niveau en wisselen ze van school.
  • Van 11 tot 15 jaar zitten alle niveaus in een klas.
  • Tijdens corona was er geen online onderwijs omdat veel leerlingen geen device hadden. Alle leerlingen konden kopieën/huiswerk ophalen op school of de docent bracht het naar de leerlingen. Sommige leerlingen waren echter niet te bereiken en hebben dus 3 maanden geen onderwijs gehad en een achterstand opgelopen. Dat merken ze nu duidelijk terug.
  • Elke les moeten leerlingen bij binnenkomst achter hun tafel blijven staan en na de begroeting zegt de docent dat ze mogen gaan zitten.
  • Mobieltjes zijn verboden.
  • De docent is heel veel aan het woord.

Les judo

Reamon volgde samen met zijn Franse maatje Achille een judo les. De Franse woordjes geleerd in jaar 2 over het lichaam kwamen daarbij goed van pas. Reamon kon zonder problemen de oefeningen uitvoeren. Om 21.00 uur werden Reamon en Artemis weer naar het overnachtingsadres gebracht en samen met de Franse vaders en leerlingen hebben we nog gezellig nagepraat.

Lessen volgen en lezing auteur Isabelle Renaud bijwonen

Op vrijdagochtend volgden we lessen Latijn en wiskunde en gingen we met de Franse les naar de bibliotheek in Loos voor een lezing van de auteur Isabelle Renaud over het boek “le Buz de l`abeille”. Bij terugkomst op school was het alweer tijd om afscheid te nemen en werden we uitgezwaaid. Moe, maar heel veel nieuwe Franse vrienden rijker, reden we vrijdagmiddag weer naar Haaksbergen. Wij hopen onze Franse vrienden volgend schooljaar in Haaksbergen te kunnen ontvangen en nog heel veel mooie uitwisselingsprojecten samen te kunnen doen.

Terugblik Artemis en Reamon

Artemis Clark
Het was erg leuk om met mensen die ik niet kende om te gaan. Ook was het erg leuk om te zien hoe de scholen daar werkten. Er waren een paar grote verschillen qua schoolsystemen ten opzichte van Nederland en zo leer je dankbaar te zijn voor de dingen die je hebt, maar ook om te verlangen naar dingen die je niet hebt. Ik vond het een hele leuke en leerzame ervaring en zou het (als er een mogelijkheid voor komt) meteen weer doen.

Reamon Lubbers
In Frankrijk was het erg gezellig en interessant. Dit komt mede doordat het leven en de school totaal anders is in vergelijking met Nederland en mijn omgeving. De cultuur in de stad Lille is erg gezellig. Er waren straatmuzikanten en de kerststemming zat er goed in.
Op school waren de lestijden en lengtes van de lessen verschillend ten opzichte van onze school. Langere lesuren zorgen voor langere dagen. De docenten gaven ook uitleg zonder digitale ondersteuning en de leerlingen hadden alleen boeken en geen device. Een leuke ervaring, vooral omdat het totaal anders is. Het huis van mijn gekoppelde klasgenoot, Achille, was ook heel anders ten opzichte van hoe ik woon. Mijn huis is ruim en ‘groot’ , terwijl het huis van Achille juist smal en lang was. Het was even wennen omdat veel nieuw was voor mij, maar wel erg leuk en zeker voor herhaling vatbaar.

Internationalisering6