Dienstverlening en producten (D&P)

Bij Dienstverlening en producten staan de algemene (ict-)vaardigheden centraal, evenals de persoonlijke ontwikkeling van de leerling. Leerlingen die verder willen met groen, economie, sport of creativiteit, zitten binnen D&P goed.

De leerling krijgt volop kans te ontdekken waar zijn kwaliteiten liggen. Vaardigheden als plannen, organiseren, zelfstandig werken en samenwerken komen regelmatig terug in reflectiegesprekken (vmbo-kb/bb) of projecten (vmbo-tl). In de theoretische leerweg worden Word, Excel en PowerPoint regelmatig in de les gebruikt.

Profielmodulen

In leerjaar 3 krijgt de leerling de volgende vier modulen:

1. Organiseren van een activiteit voor een opdrachtgever: zaken die bij organiseren komen kijken, zoals een draaiboek inrichten en een begroting maken, bij organisaties kijken hoe het in de praktijk gaat.
  2. Presenteren, promoten en verkopen: eigen bedrijf opzetten, marktonderzoek, verkopen, omzet bijhouden in een sluitende administratie.
  3. Product maken en verbeteren: zeepkistenrace te organiseren voor alle derdejaars leerlingen D&P, zelf een zeepkist bouwen en een wedstrijd organiseren.
  4. Multimediaal maken van een product: website inrichten, een online video maken.

Keuzevakken

In leerjaar 4 komen de keuzevakken aan de orde. De leerling kan kiezen uit de volgende keuzelijnen:

1. Groen: groene productie, werk in tuin en landschap, houden van dieren, groene vormgeving en verkoop
  2. Economie: commercieel, administratie, presentatie en styling, ondernemen
  3. Sport: evenementen, digi-spel, sport en bewegen, voeding en bewegen