Produceren, installeren en energie (PIE)

In dit profiel komen elektrotechniek, installatietechniek en metaaltechniek samen. Aan de hand van tekeningen leer je hoe installatie en producten in elkaar zitten. Die tekeningen en producten moet je ook zelf maken: twee- en driedimensionaal (2D en 3D). Het kan gaan om een elektriciteitsnetwerk, een waterleiding of badkamer of een vuurkorf van metaal. Na een breed basisprogramma kun je je verdiepen in verschillende richtingen zoals de installatietechniek, de elektrotechniek en metaalbewerking.

Profielmodulen

In leerjaar 3 krijgt de leerling de volgende vier modulen:

1. Ontwerpen en maken: het maken van een ontwerp en vervolgens dit ontwerp uitwerken in een product.
  2. Bewerken en verbinden: bewerkingen aan materialen, zodat er een product ontstaat.
  3. Besturen en automatiseren: het aanleggen van bedrading en het programmeren van apparatuur, zodat de gemaakte producten geautomatiseerd zijn.
  4. Installeren en monteren: het maken van een technische installatie waarin zowel gas, water als licht naar behoren werken.

Keuzevakken

Na een breed basisprogramma in leerjaar 3 kan de leerling zich in leerjaar 4 verdiepen in de volgende richtingen ofwel keuzelijnen:

1. Werktuigbouw: verdieping in de metaaltechniek. Je leert lassen, verspanende technieken en plaat en constructiewerk.
  2. Mechatronica: een combinatie van metaal en elektrotechniek. Je leert zowel mechanisch als elektrisch hoe machines werken.
  3. Installatietechniek: hier leer je hoe je een complete huisinstallatie met gas, water en licht moet maken.