Bouwstenen van het Talentgericht Onderwijs

Op het Assink lyceum krijg je de tijd om jouw talenten te ontdekken én te ontwikkelen. Talentgericht onderwijs noemen we dat. Om dat te doen krijg je tijd voor jouw ontwikkeling. Vier soorten tijd om precies te zijn: Stamtijd, Basistijd, Ateliertijd en Toptijd. Deze vier tijden noemen we onze bouwstenen. Je gaat deze bouwstenen terugzien in jouw rooster.

 

Stamtijd Basistijd Ateliertijd Toptijd

Ontdek jezelf met Stamtijd

Stamtijd

In Stamtijd ga jij jezelf echt goed leren kennen. Dat doe je samen met een kleine groep van 12 tot 16 klasgenoten. Je ontdekt wat wel en niet bij je past en ontdekt wat je wilt leren. Je leert wat doelen zijn en hoe je deze formuleert. Ook leer je hoe je deze doelen bereikt en leer je te kijken naar jouw eigen gedrag. Natuurlijk hoef je dat niet allemaal zelf te doen: de mentor helpt je hierbij, als een echte coach. Ook jouw ouders praten mee over jouw ontwikkeling. Dat gebeurt in gesprekken met jouw mentor, ouders en natuurlijk jij zelf. Jij hebt de leiding in deze gesprekken die we Driehoeksgesprekken noemen. Dat is Stamtijd.

Stamtijd is tijd voor jouw persoonlijke ontwikkeling:

  • Tijd voor coaching
  • Tijd voor jouw persoonlijke leerroute
  • Tijd voor het leren opstellen van jouw doelen
  • Tijd om te leren keuzes te maken
  • Tijd om te leren plannen

Aan de slag in Basistijd

Basistijd

In Basistijd ga je aan de slag met vakken en leergebieden. Je werkt aan leerdoelen die je zelf in stamtijd hebt opgesteld. In de lessen leer je alles over de vakken en ontwikkel jij jouw kennis en vaardigheden. Je leert op zoek te gaan naar antwoorden op vragen over deze vakken. Jouw leraar weet alles over het vak en zal jou hierbij helpen. Ondertussen word je steeds nieuwsgieriger en leer je samenwerken in projecten. Binnen én buiten de school. Zo leer je in verbinding te staan met de samenleving!

Basistijd is tijd voor jouw vakken en leergebieden:

  • Tijd om te werken aan jouw leerdoelen
  • Tijd voor onderzoekend leren
  • Tijd om te werken en leren op jouw niveau
  • Tijd voor vakken en leergebieden
  • Tijd voor vakoverstijgende projecten

Een stap verder in Ateliertijd

Ateliertijd

Ateliertijd is tijd om nog een stap verder te gaan in jouw ontwikkeling. Dit is de tijd om te verwerken, te versnellen of te vertragen. Dat wat jij nodig hebt. Jij kiest zelf wat je wilt leren, in jouw eigen tempo. Je werkt aan opdrachten uit basistijd of aan projectopdrachten, of je werkt zelfstandig aan een extra vak. In ateliertijd werk je samen of alleen. Ook kun je hier hulp vragen van klasgenoten, of zelf jouw klasgenoten helpen. Ateliertijd kun je ook gebruiken voor extra ondersteuning van je docent, bijvoorbeeld als je een vak lastig vindt, achterstanden hebt of last hebt van faalangst.

Ateliertijd is tijd voor jouw eigen keuzes:

  • Tijd om te werken en leren in jouw tempo
  • Tijd om te leren wat jij wilt leren
  • Tijd om zelfstandig te leren en werken
  • Tijd om samen te werken
  • Tijd voor extra ondersteuning

Verleg je grenzen in Toptijd

Toptijd

Toptijd is de tijd waarin je jouw talenten ontdekt en ontwikkelt. Want zoals we al eerder zeiden: iedereen heeft talent. Je krijgt de tijd om hiermee te experimenteren. Wij dagen je graag uit! Om je op weg te helpen zijn er een aantal keuzegebieden, waar je twee uur per week aan werkt. De keuzegebieden zijn Ondernemerschap, Design, Technologie, Gezondheid en Internationalisering. Schuilt er een rasondernemer in jou? Loop je warm voor ontwerpen met een 3D-printer of lijkt het je leuk om een robot te programmeren? Ga jij de wereld veranderen met jouw ideeën over gezondheid? Of reikt jouw interesse verder dan alleen Nederland? Dit ga je ontdekken zowel binnen als buiten de school. Heb je een idee buiten een keuzegebied, dan denken wij graag met jou mee.

Toptijd is tijd voor jouw talent:

  • Tijd voor het ontdekken van jouw talenten
  • Tijd om te kiezen waar jij blij van wordt
  • Tijd om te werken aan jouw talenten
  • Tijd voor jouw leerdoelen binnen een keuzegebied
  • Tijd om je grenzen te verleggen